Ájurvéda je mocná

15. února 2017

Gary Wright je u nás jeden z mála lidí, který ví, jak připravit správné ájurvédské jídlo podle konkrétních dóš. Stihla jsem jej zpovídat ještě před jeho cestou do Indie, kam odletěl na další výuku vaření.

Gary, jsem ráda, že ses propojil s Maitreou. Připravujeme velké ájurvédské centrum - Sluneční lázně.

Neznám zatím skutečně výhradní ájurvédské centrum, ať už v Německu nebo v Rakousku… Líbí se mi, že ájurvéda nebude u vás jen zpestřením nabídky, ale celým obsahem.

Ano, budeme mít lázně, ájurlóku, restauraci, lékárnu…

Myslím si, že je fajn vytvořit platformu lidí, kteří se zajímají o ájurvédu, o holistický přístup, dokonce už o samotnou prevenci. To vše nabízí tyto východní směry, jako je ájurvéda nebo tradiční čínská medicína.
Vemte si, že před deseti lety tu neexistovala ještě pořádná jógová komunita, bylo tu jen pár učitelů jógy, a dnes se tu v Praze roztrhl pytel s jógovými studii.

Protože Praha není tak veliká jako jiná velkoměsta, je tu šance ovlivnit a zaujmout lidi daleko více. Dalším faktorem je to, že v České republice se konzumuje hodně masa, knedlíků, omáček. A když tu máte extrém na jedné straně, existuje extrém i na straně druhé. Praha se považuje za centrum vegetariánství v Evropě. V poměru k počtu obyvatel je tu velké množství vegetariánských a veganských restaurací. Je to docela překvapující.

Vy jste kdysi měl vlastní ájurvédickou restauraci. Jaké to jsou zkušenosti?

Gary Wright

Ano, provozoval jsem ji u nádrže Džbán v pražské Šárce přes dva roky. Jmenovala se Grazing Daysi. Majitel objektu dal výpověď provozovateli, tak se mi naskytla příležitost. Moje partnerka je už řadu let vegetariánkou a stravuje se podle ájurvédy. Já jsem vegetariánem střídavě (jím maso hlavně v zimě, protože potřebuju víc ohně). Tak přišel ten nápad na ájurvédickou restauraci. Měli jsme však otevřeno jen přes víkendy. Pořádali jsme i kurzy vaření pro mámy, které chtěli posilnit imunitní systém svých dětí apod.
Když máte restauraci pro všechny, můžete take vařit jen to, co nikterak nevadí žádné dóše. Síla ájurvédické stravy je však postavená na individuálním přístupu.

To jste se asi nespokojil jen s restaurací?

Ne, k restauraci jsem přibral ještě catering a donášku jídla nemocným. Jenže tady nemůžete vozit jídlo přímo do nemocnic, je to hodně komplikované. Takže jsme objednávky vozili do rodin a ti to pak nosili svým příbuzným. Oklikou, ale přece. Zaměřili jsme se hlavně na onkologickou péči. Naším cílem bylo detoxikovat tělo po náročné chemoterapii a v druhém kroku take posílit imunitní systém. Ukázalo se však, že je to v těchto podmínkách příliš komplikované a bez nijaké podpory zvenčí. Jóga i ájurvéda tu byly ještě v plenkách.

Restaurace už tedy nefunguje?

Ne. Musel jsem ji zavřít. Ale stale dodáváme catering pro jógové a meditační pobyty pod názvem Grazing Daysi. Speciálně pro meditace se tato strava hodí, protože zpomaluje metabolismus. Začíná se tak, že první den je klasická porce a postupně z ní ubíráme určité složky, aby si metabolismus přivyknul.

Ájurvéda považuje jídlo za lék, pokud je ovšem užíváno v pravou chvíli a s tím správným záměrem.

Teď ale vedete i velkou společnost v úplně jiném oboru?

Ano, rozjel jsem v Česku a na Slovensku mezinárodní kadeřnickou společnost Toni&Guy. To je to, co mě teď živí. A do toho jsem poznal úžasnou a nesmírně energickou Danuši Siering. Potkal jsem ji na jedné kadeřnické show. Dali jsme se do řeči a hned mi navrhla: “Co kdybychom uspořádali ájurvédskou snídani?” (směje se) Byl jsem překvapený. Měl jsem v hlavě plno otázek: kdy, kde, kdo? Ale hned odpověděla: “Mám prostor galerie i s kuchyní. (Galerie Černá Labuť v Praze na Poříčí – pozn. red.) Snídaně je nejdůležitějším jídlem, bude to dobrý start do nového dne.” Koncept ladíme už rok a baví nás to. Je to zaměřené víc noblesně.

Vyvážená snídaně podle ájurvédy.

Byla jsem jednou ochutnat “Auyrvedic Breakfast”. Opravdu zážitek pro oči i chuťové buňky.

Ano, barvy, chutě, suroviny… na tom všem si dáváme záležet. Také příprava není jednoduchá. Vše si sami fermentujeme, dusíme, pečeme – i za drobnou přílohou stojí celý velký proces. Například placky se v Indii připravují přímo na kovových plátech, takže získáte do jídla i víc energie ohně. Veškeré jídlo, také chutney a omáčky, které podáváme, jsou připravené tak, aby je mohli jíst všichni, jsou tedy vhodné pro všechny tři dóši. Je důležité take udržet harmonii mezi jídly syrovými, vařenými a fermentovanými.

Můžeme si připravit ájurvédskou stravu i z ryze českých surovin? Ne všichni budou fanoušci do kokosového ořechu.

Ano, je to možné. Navíc, kokos byste neměli jíst v zimě, protože ochlazuje a navíc neroste v našem prostředí, kde žijeme. To platí i o kokosovém oleji – je vhodnější pro léto. Taky by se v zimě nemělo tolik jíst zelí a vůbec zeleniny, která obsahuje hodně vody. V zimě byste naopak měli dělat maximum proto, abyste snížili příjem vody z potravin.

Takže vynechat i rýži?

Nevynechat úplně, ale s mírou. Je dobré taky eliminovat škrob, co to jde. Brambory například namočte na 4-5 hodin do vody, aby se z nich dostalo co nejvíce škrobu, a pak je až uvařte nebo zapečte. V zimě taky není rozumné jíst rajčata a saláty obecně. Už jen tím, že eliminujete tyto věci sezóně z jídelníčku, přistupujete ke své stravě ájurvédsky.

Když už se ale nechcete vzdát takových rajčat, dělejte si je v kombinaci s fenyklem nebo zázvorem. Není to o tom tyhle potraviny vůbec nejíst, ale umět je vybalancovat. Tento způsob přístupu ke stravě je vědomý a sám o sobě léčivý.

Svůj velký význam má také koření a jeho užití, protože má sílu balancovat smysly a harmonizovat zažívací systém.

Jakými zásadními pravidly se řídíte při přípravě této stravy vy?

Gary Wright vaří s úctou k ájurvédským principům.

Je pro mě důležitá čerstvost a lokálnost. Takže raději podpořím českého farmáře, než španělskou velkoprodukci. Rád si objednávám zeleninu z bedýnek.

Dalším mým pravidlem, které se mi osvědčilo, je příprava prostoru a surovin před samotným vařením či pečením. Už to, jak mám kuchyni nachystanou, jestli vařím v klidu, dělám si mezi jednotlivými kroky pauzu, ovliňuje výslednou chuť a pocit z jídla.

Taky je dobré respektovat vlastnosti jednotlivých druhů zeleniny. Třeba takový hrášek se bude vařit jinak dlouho než mrkev. Má prostě jinou strukturu a vyžaduje jiný přístup. Takže to nehodím do hrnce vše najednou. (směje se)
Pokud potřebuju dosolit, rád používám místo klasické soli miso pastu. Základem na smažení je pro mě ghí (přepuštěné máslo – pozn. red.) a oleje: kokosový a sezamový.

Ajurvéda je velmi mocná, pokud porozumíte jejím principům a respektujete je.

A co konzumace masa a alkoholu? Jak je vhodná z pohledu ájurvédy?

Ájurvéda maso nezakazuje. Já jsem třeba metabolický typ, který maso potřebuje minimálně v zimě jíst. Ideální je nejíst maso víc jak 1x týdně a den poté si dát půst, aby naše tělo zvládalo maso strávit. Co se týká alkoholu, skleničku vína nebo pivo je vhodnější pít před jídlem než po něm. To platí i o kávě – nejlépe, když si ji dopřejte ráno.

Jak je to s touhou dát si po obědě ještě zákusek? Co dělat, abych zahnala chuť na sladké?

Zmiňoval jsem chutney omáčky. Vyzkoušejte si dát sladké chutney se zázvorem deset minut před oběděm. Můžete se takto zakousnout i do ovoce. Uvidíte, že se vám sníží po jídle chuť ještě se “dojíst” něčím sladkým. (usmívá se)

Dočetla jsem se ve vašem ájurvédskem newsletteru, že “ovoce a zelenina nepatří na jeden talíř”. Co s námi můžou udělat nesprávné kombinace surovin?

V zásadě dojde k tomu, že se naruší naše vnitřní rovnováha – v rovině energetické i metabolické. Proto se ájurvéda označuje za léčivou – dokáže vyrovnávat tyto disbalance každému člověku na míru. A to mě na ní fascinuje už 25 let.

 

Chcete ochutnat ájurvédskou snídani podle Garyho Wrighta?
Sledujte stránky
http://www.ayurvedicbreakfast.cz/, kde se dozvíte více i o programu holistických doprovodných přednášek.

Kontakt na Garyho ájurvédský catering: http://grazingdaysi.com/

 

 

 

Autor článku: Barbora Pečová

Komentáře

Zpět na předchozí stránku