Jak úspěšně podnikat podle buddhistických principů?

6. ledna 2016

Za Buddhou přišel žák, obchodník, a ptal se ho: „Mistře, chci být bohatý. Ještě mnohem víc, než jsem teď. Brání mi to v tom dosáhnout osvícení? Být šťastný?“ A Buddha mu odpověděl: „Vůbec ne. Problém není v tom, kolik máš peněz. Můžeš mít miliony. Jediný rozdíl je v tom, jakým způsobem se k těm penězům dostaneš. Jestli vyděláváš na úkor druhých, nebo spolu s druhými. Jestli to tvoje bohatství zlepšuje svět kolem tebe, anebo jestli ten svět je kvůli tobě zplundrován.“ Buddha neříkal lidem: „Buďte chudí.“ Povídání o úspěšném modelu podnikání s Kalmanem Horvátem.

Věnujete se hlavně ženám v podnikání. Dokážou být ženy dobrými podnikatelkami?

Dokážou! Dokonce k tomu máte jednu fantastickou dispozici! A tou je empatie. Není to mateřská empatie. Tahle se musí kultivovat. Je to schopnost myslet z hlediska klienta. Vidět svět jeho očima.
Uvedu příklad: seděl jsem v kavárně, popíjel jsem čaj. Chodila tam servírka, občas se ptala, co chci. Po hodině přišla, dala ruku na konvici a říkala: „Pane, už ten čaj máte studený. Můžu vám ho ohřát?“ Tohle neudělá žádný profi číšník! Takhle třeba fungoval Steve Jobs. Nesmí se to však plést s pečovatelstvím.

Můžete například poradit ženám po rodičovské, jak správně podnikat? Pocit prázdnoty… Často slýchávám: „Vím, že bych něco chtěla, ale nevím co a jak.“ Jak byste dokázal poradit?

Říkají mi to moje spolužačky – maminky s doktoráty. Přecházejí s mateřstvím na jinou životní dráhu. Vzdělávám lidi v tom, co to podnikání vlastně je. Je to trochu něco jiného, než co si mysleli.
Ten největší přerod myšlení spočívá v tom, že podnikatel se nehoní jenom za penězi, ale že ho musí motivovat touha něco změnit.  Z této úrovně se dělají mnohem lepší rozhodnutí! Víme, že podnikatelé, kteří mají silnou misi, podnikají mnohem lépe a mnohem lépe překonávají krize.

„Když budu dělat, co miluju, tak vydělám.“ To je ale hrozně nebezpečný blaf - pravda je to jen za určitých okolností.

Já po ženách nechci, aby se hned pustily do podnikání a půjčovaly si velké peníze. Chvíli by se měly vzdělávat, co to to podnikání je, jak funguje partnerství, jaký je vzorec úspěšného podnikání.

Mnoho žen, které se věnují „duchařině“, hlásají: „Všichni mi říkají, že když budu dělat, co miluju, tak vydělám.“ Je to ale hrozně nebezpečný blaf - pravda je to jen za určitých okolností. Potřebují si to nejdřív poskládat v hlavě a v srdci a pak se teprve můžou pustit do podnikání. Klidně i půl roku předem nasávat informace, bavit se s lidmi o možnostech, aby se utříbil styl podnikání. A nepodnikat jenom proto, že je tady příležitost. Ale najít si inspirativního člověka, který už podniká v tom stylu, který odpovídá mé etice apod., a od něj se to učit.

Mně se přihodilo něco podobného. Otevřela jsem si jógové studio na malém městě. Ale vůbec se to finančně nerentovalo. Přitom mě to neskutečně bavilo a dávalo mi to smysl. Jak tedy uchopit to, co mě baví a naplňuje, aby to naplnilo i peněženku?

Tam je důležitá, nezbytná věc – musíte být jedinečná. Ne odlišná, ale jedinečná. V tom je jádro úspěchu!

Rebel Kalman Horvát

Je několik úrovní jedinečnosti podle toho, kam si nás klient zařadí. Pokud dosáhnete určitého stupně jedinečnosti, tak k vám nebudou chodit lidi jen z vašeho města, ale i z větší dálky. Na moje kurzy jezdí lidi z Moravy. Moje kurzy jsou tak jedinečné a odlišné oproti jiným kurzům. Skloubení spirituality s praktičností. A lidi ode mě odcházejí s tím, že neplatí za tu dřinu, ale za tu jedinečnost. Zní to teoreticky. Dám však příklad:

Přišla za mnou masérka Renata. Brala si 200 Kč na hodinu. Doma dvě děti, hypotéka, manžel nezaměstnaný a patnáct tisíc nestačilo. Všechny podmínky vypadaly na to, že nemůže uspět. Protože na té vesnici jí nikdo víc než dvě stovky dát nechtěl. Tak si nechala poradit od různých lidí – že má dělat víc marketing, letáky. Vzala poslední peníze na propagaci a nezafungovalo to.
Šel jsem na to odlišně. Věděl jsem, že potřebuje 500 Kč na masáž, aby docílila 40 tisíc měsíčně. Co může nabídnout lidem za tuhle částku? Doporučil jsem jí naučit se jiný typ masáže, žádné reiki na vesnici. Byla to Dornova metoda. Tu už vyhledávají lidi, kteří mají akutní bolesti s páteří, sníženou hybnost apod. V ten okamžik jsou lidi ochotni zaplatit mnohem víc za úlevu a pomoc.  Během tří měsíců měla první výplatu 42 tisíc! Zní to jak z amerického filmu, ale je to systém. Když chci mít víc klientů a peněz, musím toho víc udělat (nemyslím vykřikování: „Tady jsem!“)  - udělat něco, že když ode mě lidi odejdou, budou o tom všude nadšeně mluvit. U Renaty tedy zůstaly masáže, ale místo reiki jsme nabídli metodu, která řeší naléhavý problém. Čím naléhavější problém, tím víc peněz. A přitom jsme vyrušili úplně marketing. A co je úžasné – Renata si začala uvědomovat svou hodnotu.

Často se nám podařilo vykřesat i z nemožné situace zázraky, ale nemůžu říct, že by existoval 100% vzorec. Vždy je tam určitá alchymie a kus štěstí.

A jak si správně zvolit partnera pro podnikání?

Na kurzech učíme to, že si vytvoříme váš profil a na základě toho se hledají klienti a byznys partneři. Ti musejí totálně rezonovat s vámi! Jakmile je to někde jinde, tak to nebereme. Ani klienty. Nesnažíme se získat každého klienta. Bude sice silná skupina klientů, které se nebudeme líbit, za to ale bude i silná skupina klientů, kteří z nás budou nadšení! Totéž platí s partnery pro podnikání.
Ta jedinečnost je specifická „vůně“, kterou musíte vyzařovat a která musí být ve všem. Nemít všechno a nebýt pro všechny. Často se nám podařilo vykřesat i z nemožné situace zázraky, ale nemůžu říct, že by existoval 100% vzorec. Vždy je tam určitá alchymie a kus štěstí.

A jak dokážete v lidech probudit jejich hodnotu? 

To jste narazila na velkou část mojí klientely. Děláme tzv. test jedinečnosti. Často jim vychází na nejnižším stupni prestiž. Prestiž není nafoukanost, ale ohodnocení se.

Seděl jsem nedávno s jednou ženou, která mi vyrazila dech. Měla kurz 50 žen a vydělala 1 500 Kč. Chtěl bych se více zastavit u termínu „laskavé podnikání“. Většina žen totiž neví, jak s tou laskavostí zacházet. Buď se bojí podnikat, protože nechtějí být agresivní a neví, že to jde dělat laskavě, anebo jsou tak laskavé, až je to zničí. To laskavé podnikání není nevýhoda – naopak. Může být výhodou, pokud se s ní naučíme zacházet. Patří k tomu kromě obchodní stránky: pravda, dodržování dohod a empatie.

Strom hojnosti

Čeho se tedy vyvarovat?

Největší chybou je myslet si: „Nemůžu zvýšit cenu, dokud si nezvýším sebevědomí.“  Takže lidi chodí pět let na meditace, rovnají si sebevědomí a posouvají si ceník o desetikoruny se špatným pocitem. Kdežto já to dělám jinak. Doporučuju zvýšit ceny v řádu stovek (např. za ty masáže), ale spolu s klienty vymýšlíme, co k tomu přidáme za další hodnotu. Třeba audio nahrávky jako bonus.

To jsou ty paradoxy! Někdo říká, jít do nitra, hrabat se v sobě… ale my začneme naopak vnějším činem a pak teprve rovnáme vnitřek. Jsme zvyklí povyšovat ty niterné věci nad ty vnější, ale když nebudeme mít kyslík, který je tady venku vně nás, tak během pár minut jsme skončili. Když si zlomíte nohu, je lepší jet napřed k doktorovi a pak si meditovat, proč se to stalo. Kdybych to otočil, tak budu mít problém (smích). Někdy je lepší udělat vnější krok jako první. Neexistuje vlastně „uvnitř a ven“. Je to spojené. Tím pohneme i se sebevědomím mého klienta. Je to kolikrát efektivnější než roky meditovat pod stromem. Takže děláme to, aby si klient řekl: „Je to dražší, ale je to pro mě výhodnější než produkt za tu nižší cenu.“

Někdy je lepší udělat vnější krok jako první. Neexistuje vlastně „uvnitř a ven“. Je to spojené.

Často to bude o odbourání strachu; udělat první krok ke změně.

Když si přijmete za své, že ta přidaná hodnota, kterou do produktu/služby nově dáte, je opravdu výhodnější, než co bylo předtím, tak strach z velké části zmizí. Za 400 kč budou mít masáž, ale za 700 Kč budou mít masáž a audiokurz. A vy víte, že s tím audiokurzem máte mnohem větší možnost ovlivnit života svého klienta, než jen jednorázově na masáži. Takže ta nová hodnota mnohonásobně převyšuje tu původní nabídku! V ten moment, kdy si to uvědomíte, už strach není problém. Vy to ale musíte vidět. To je zas můj úkol, abych vás k tomu dovedl.

Umět se prodat je opravdu kumšt a vědět, jak co nabídnout.

Slovo prodat neznamená přesvědčovat, ale udělat dobrou nabídku. Což je rozdíl. Když je vaše dražší nabídka výhodnější než ta levnější, tak ten člověk koupí.

Takže doporučujete dovolit si být sám sebou a otevřít se tam, kde to můžu plně rozbalit?

Co dělám já pro ženy – jsem uzemňovač. Zatímco žena řekne být sám sebou, tak já říkám: „Ne. Já chci přesně definovat, co si pod tím představujete.  Například, že umíte dávat skvělé otázky.“ Takže si to přesně nadefinujeme a to posílíme. Prostě to pojmenuju.

Dříve jsem školil v korporátních firmách a viděl jsem ženy, které se chovaly jako muži. Drsné manažerky. Dělaly skvěle svou práci, ale v soukromí měly rozházené vztahy, disfunkční sexualitu. Přišly domů a furt byly generálkami, neuměly být ženou. Já to vlastně dělám pro nás pro muže, abychom se mohli radovat i z žen – podnikatelek (smích).

A jak v sobě vlastně hýčkat naše talenty?

Prvně musíme vědět, které to jsou. Lidi si pletou talent a dovednost. Dovednost je, že umím hrát na klavír. Talent je, že hraju tak, že lidi strhnu. V tom je velký rozdíl. Dovednost může relativně zvládnout každý, ale mám v ní strop. Podle našeho testu rozlišujeme sedm talentů. Můj talent je, že jsem rebel. Porušuju zaběhané vzorce a pravidla a nabízím jiný úhel pohledu – například jak naučit děti počítat, aby se nemuseli biflovat násobilku. Svůj talent rozvíjím, studuji vynálezy atd. To samé musíte dělat vy se svým talentem, který objevíte. Ta pointa, co stojí za tím je, že do toho vnášíte kus sebe. To dělá například Tomáš Klus. Není vynikající zpěvák, ani není výborný kytarista. V mém testu mu vyšla vášeň a autorita. Takže ho lidi přirozeně následují. Během života nevědomky tu svou schopnost zesiloval a ke svému průměrnému zpívání a hraní přidal tento talent vášně a autority, takže má obrovské charisma. Sám si ze sebe dělá srandu: „Na to, že neumím zpívat a hrát, tak jsem docela dobrej.“ (smích) Člověk se nemusí hrnout za výkonem, makat, překonávat konkurenci a bojovat. Musí pouze ten svůj průměr spojit se svým talentem a z toho vznikne něco výjimečného.

 

3 kroky pro úspěšné podnikání podle buddhistických principů:

1) MISE – záměr pomoct nějaké skupině lidí, zbavit je nepříjemných pocitů, nejistoty; dát jim důstojnost.

2) SPOLUPRÁCE  – Buddha říkal, že strom neexistuje sám o sobě; že potřebuje vláhu, slunce, zem... A stejné je to s úspěchem. Ten by nebyl bez spolupráce.

3) SOUCIT  – vědomě se vžít do pocitů druhého člověka, do jeho konkrétní situace, kdy moje srdce zareaguje soucitem. Totéž děláme v podnikání.

Můj úspěch musí přinášet úspěch mému týmu, mým klientům, mým partnerům, veřejnosti a také mně. Pokud se toto podaří sladit, tak dodržuji to, co učil Buddha.

 

Kontakt: www.kalman.cz
Nový projekt Kalmana Horváta - zenanazemi.cz

Akce lektora v Maitrei: http://www.maitrea.cz/kalman-horvat


Autor článku: Bára Pečová

Komentáře

Zpět na předchozí stránku