„Kde to bolí, je nerovnováha“

21. listopadu 2011

Čas nás tlačil, takže prostoru na to jít v otázkách a odpovědích příliš hluboko, nebylo mnoho. Vlastně téměř žádný. Přesto jsme se do tématu ájurvédské medicíny pustili a zkoušeli, kam až nám společně strávený čas dovolí zajít. Můžeme ájurvedický typ člověka odhadnout už od pohledu, jak nás leckteré příručky na knižním trhu učí? Nebo je k tomu zapotřebí "něčeho navíc"?

Pane Kirane, váš seminář, který dnes večer povedete, se jmenuje Zdroje a principy ájurvédy. Jaké tedy jsou?

Rád bych dnes večer pohovořil o jednotlivých principech ájurvédy a filosofii, která za nimi stojí. Konkrétně tedy jak podle ájurvédy určujeme typy lidí, jaké nerovnováhy, nerovnováhy čeho, v lidském těle způsobují jaké druhy nemocí a z jakého filosofického pozadí ájurvéda vychází.

Pozná ájurvédský lékař typy lidí už od pohledu? Ptám se proto, jestli můžete říct, jaký typ lidí obecně převažuje v České republice, jenom podle toho, jak jste je potkal na ulici...

Ne, nepozná... Ale odpovím vám na to ještě trochu jinak. Ájurvéda je věda, má vědecký základ. Což znamená, že také existují určité konkrétní metody, jak z ájurvédského hlediska určovat jednotlivé typy lidí. Otázka nestojí, jestli mohu tímto způsobem určit váš typ, nebo nemohu. Otázka stojí, jestli budu postupovat podle vědeckého postupu, nebo budu spekulovat. Jako ájurvédský lékař jsem povinen následovat metodologické postupy ájurvédského zařazování do jednotlivých typů.

Může se stát, že se na vás podívám a odhadnu, co jste za typ. Hodně mi o vašem charakteru prozradí řeč vašeho těla, jak se chováte nebo smějete, jak sedíte nebo jak se podpíráte. Zároveň to ale nemohu brát příliš v úvahu. Důležité je, že jako ájurvédský lékař musím být věrný své vědě a používat ájurvédskou metodologii, abych provedl správnou ájurvédskou diagnózu.

S jakými typy onemocnění za vámi nejčastěji pacienti přicházejí?

Většina našich pacientů trpí chronickými potížemi. S nimi, stejně jako s autoimunitními nebo psychosomatickými onemocněními, neurologickými problémy nebo pooperačními traumaty, si ájurvéda umí velmi dobře poradit. Můžeme říct, že tohle všechno je silnou stránkou léčení pomocí ájurvédy. Ájurvéda se v Indii vyučuje na univerzitách. Studium trvá pět a půl let a po něm ještě následuje tříletá nástavba v jednotlivých specializacích v nejrůznějších oblastech. Existuje tedy specializace v ájurvédské chirurgii, ájurvédském ORL nebo ájurvédské gynekologii... To znamená že ájurvédou můžeme ošetřit pacienty s jakýmkoliv typem onemocnění. Důraz je ale kladen na chronické nemoci a na to, o čem jsem mluvil zezačátku.

Jaké možnosti tedy dává ájurvéda v léčbě takzvaných civilizačních onemocněních způsobených především životním stylem?

Filosofie ajurvédy je založena na tom, že životní styl a strava, které nejsou v souladu s vaší vlastní přirozeností, způsobují nerovnováhu a tato nerovnováha pak způsobuje nemoci. To je to, co ájurvédský lékař dělá. Snaží se tyto dysbalance vyrovnávat tím, že radí pacientovi, jak změnit stravu a životní styl, aby se dostal do své vlastní přirozenosti. A tím se vyléčil.

Už jste to sám zmínil, že důležitou roli v uzdravování člověka a jeho zdraví vůbec hraje strava. Můžete o tom říct trochu víc?

Každý z nás je jedinečný  jedinec. Vaše zvyky a váš celkový způsob života je jiný než můj. Ájurvéda učí, že každý z nás má svou vlastní jedinečnou přirozenost. Pakli jím něco, co této mé přirozené nátuře vyhovuje a co s ní je v souladu, jsem v rovnováze, vyrovnaný.

Společenské povinnosti (...) způsobují změnu mé přirozenosti a změnu mě samotného, protože se dostávám do nerovnováhy. Nejsem to, co bych měl být.

Jím-li ale něco, co v rovnováze s touto mou přirozeností není, třeba abych vám udělal radost, že sním něco, co jste uvařila, ovlivním tím svou přirozenost. Už nejsem tím, čím je mou přirozeností být. Moje přirozenost se mění. Tedy společenské povinnosti nebo to, že nemohu jíst, co bych měl, způsobuje změnu mé přirozenosti a změnu mě samotného, protože se dostávám do nerovnováhy. Nejsem to, co bych měl být.

 A na tuto nerovnováhu  musí moje tělo reagovat. Což dělá tím, , že mi dává určité signály a potom i symptomy nějaké nemoci. A když nejsem schopný naslouchat svému tělu a jeho radám, nerovnováha dále narůstá. A pak se začne měnit tělo samotné, začne vznikat problém. Takhle vznikají nemoci. Moje přirozenost, můj vyrovnaný stav a způsob, jakým tělo odpovídá na nerovnováhu.

Když k vám tedy přijde pacient na konzultaci, poznáte, kde, v jaké oblasti se odchýlil od své přirozenosti? Jestli ve stravě nebo došlo k nějakému traumatu na psychologické rovině?

Určitě, jednak pokládám klientovi otázky a jednak vyšetřuji jeho tělo, různé jeho orgány. Také dělám pulsovou diagnózu, ale nejenom tu, a také sleduji krevní oběh. Ájurvédská diagnóza je kompletní a pacientovi říká: Toto je vaše přirozenost, zde jste v nerovnováze, která vznikla z těchto konkrétních důvodů, a toto je možnost, jak se vrátit zpátky k vaší přirozenosti. Pokud je to potřeba, tak pomocí léků, a pokud ne, tak vám můžeme poradit, jak se stravovat nebo změnit životní styl.

V upoutávce na svůj semináře avizujete, že během semináře přijde řeč také na stimulaci tak zvaných marma bodů. Co je to za body a jaké účinky má jejich stimulace?

V těle existuje řada různých bodů. Marma body lze popsat různými způsoby, ale teď použiji jenom jeden z nich, ten nejjednodušší, abychom jim dobře rozuměli. Máte určitý způsob chování nebo životní styl. A to se odráží ve vašem těle. To je to, co nazýváme řečí těla. Na základě vašeho psychologického rozpoložení budete držet tělo určitým způsobem, v určité pozici. To je to, jak mluvíte, jak chodíte nebo jak sedíte. Vaše psychika tedy ovlivňuje vaše tělo. Marma body jsou body na těle, které odráží vaše psychologické rozpoložení. Celkem jich je sto sedm a jsou mezi sebou spojené pomocí nádí. Jako taková síť.

Tlačíme-li na nějaký marma bod a je-li v tomto bodě nerovnováha, můžeme posoudit vaše psychologické rozpoložení a můžeme na tom pracovat, můžeme to korigovat. Nepracujeme na vaší psychologii přímo, ale skrze tyto body na těle. To, co bolí, je marma. Tedy tam, kde to bolí, je nějaká nerovnováha.

Za spolupráci děkuji Dr. Věře Konvalinkové.

Autor článku: Rina Komorádová

Komentáře

Zpět na předchozí stránku